Gericht inzetten met de titel

Als het goed is weten we allemaal wel zo'n beetje hoe een pagina titel en beschrijving er ongeveer uit behoort te zien. Maar voor de zekerheid, omdat we het nog altijd vaak tegenkomen. Het 'welkom' syndroom in de titel. Herkenbaar? 'Welkom op mijn website' - stel je voor hoe de Google resultaten eruit zouden zien als iedereen 'welkom' in de titel plaatst. De titel is kort en krachtig, het verteld in enkele woorden waar de hele pagina over gaat.

Als we opletten in de Google resultaten, dan zien we heel vaak dat er in de titel ook de domeinnaam te vinden is. Kijk zelf maar eens naar de pagina titels die eindigen op Zalando of BOL.COM

Pagina beschrijving

Er is het 1 en ander aan de hand met Google en de pagina beschrijving (omschrijving). Ik ga er niet diep op in, het blijkt dat onze geliefde zoekmachine het allemaal zelf regelt. Voor de gevorderde onder ons kunnen we even naar de 'snippets' (structured data) voor het pagina content kijken.

<p itemprop="description">Hier je tekst</p>

Je kan het ook uitbreiden met 'justify' bijvoorbeeld om je tekst er strak uit te laten zien

<p itemprop="description" align="justify">Hier je tekst</p>

Ook voor een H2 tag (e.d.) bestaan er snippets zoals:

<h2 itemprop="headline">

Uitgebreid duidelijke teksten

Kan je het jezelf nog herinneren? Een spreekbeurt op school ! Je kiest een onderwerp en daar ga je iets over vertellen. Misschien neem je iets mee uit de geschiedenis, noem je de uitvinder, of wat je ook maar kan bedenken dat het onderwerp versterkt. Jouw spreekbeurt mag je nu online zetten, is dat niet leuk? Er zijn ook valkuilen te vinden binnen het schrijven van teksten, en je komt ze heel erg vaak tegen. Vermijdt heel erg de heel erge teksten want het is heel erg om te lezen. Of iets meer bekends, 'heel mooi'. Ik heb altijd zoiets van - ik weet dat het heel mooi is - daarom verkoop je het ook, en ik kan het zien op de afbeelding dus bepaal ik zelf wel of het 'heel mooi' is. Het is gewoon troep, opvulling, en Google ziet dat ook.

Een afbeelding? of video?

Ondersteun het geschreven woord met een afbeelding, of zelfs met een video. Hoe duidelijker het wordt, hoe hoger de ranking ! Vergeet niet de afbeelding beschrijving en titel in te vullen. Dit vertelt aan zoekmachines wat er op de afbeelding te zien is.