Schema Markup

Je bent het vast wel eens tegengekomen in de Google resultaten, de sterren beoordeling of iets anders naast de gebruikelijke titel en beschrijving. Dit wordt gedaan door middel van structured data van schema.org. Maar wat is het nu precies?

Het ziet eruit als een stukje script zoals HTML, het werkt ook in combinatie met deze programmeertaal. De bedoeling hiervan is dat je belangrijke onderdelen van je pagina voorziet van een 'schema markup'.

Voorbeeld van structured data door schema.org in de Google resultaten.
Schema.org is niet nieuw, sterker nog het bestaat al vanaf 2 Juni 2011. Zoals vaak het geval is, hebben dingen de tijd nodig om te groeien. Zo ook met structured data, al zitten wij momenteel wel in een stroomversnelling. Laatst las ik nog een artikel van SEO journal over 'Schema Speakable Markup'. Best interessant al weet ik ook nog niet goed wat ik hier van moet vinden. Het geeft wel aan dat technieken in zoekmachine optimalisatie niet liggen te slapen.

Geef de juiste reden om jouw site te bezoeken.

Bijvoorbeeld voor een restaurant is het belangrijk om de waardering van hun gasten weer te geven in de Google resultatenpagina. Zo zien wij als potentiele gast hoe voorgaande mensen hebben gestemd. Door deze informatie te verschaffen is het waarschijnlijker dat we hier willen reserveren.


Bij het verkopen van een boek werkt deze sterren waardering net zo goed, en zou je de schema markup willen uitbreiden met meer informatie zoals de auteur en prijs.


Heb je een eigen bedrijf? Dan is de 'LocalBusiness' markup van toepassing. Hier plaats je gegevens als bijvoorbeeld: adres, telefoonnummer en openingstijden.

Vertel in de structured data zo veel mogelijk informatie dat van belang is. Het lastige is echter dat voor elk soort informatie een gespecialiseerde markup bestaat. Dan is er het probleem om de meest toepasselijke voor jouw website foutloos te integreren.


Ik als oud SEO aanbieder en tegenwoordig de trotse beheerder van de FaceBook pagina - Durf te vragen over SEO - neem graag de proef op de som. Voor mij is er slechts 1 doel en dit is jou helpen om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Daarom keek ik even naar de websites van onze eigen experts. Niet geheel onverwacht was de uitslag van de structured data bij onze aanbieders. Het is namelijk een hele opgave en redelijk moeilijk om dit goed te doen. De meeste van ons ondervinden dan ook problemen. Gelukkig zijn er een paar die goed op weg zijn, en er is er zelfs 1 die uitspringt in deze kunst.

Errol Lem van www.domineergoogle.nl gefeliciteerd en knap werk!